ELS VALORS I LES TIC A L'AULA

Friday, October 27, 2006

Obrim debat sobre els valors en el marc escolar

Aprofitant l'aportació de la Mercè refelxionant sobre valors, us convido a anar reflexionant sobre el tema per mitjà del seguent extracte (de http://www6.gencat.net/cec/04-2003.html) i responent per mitjà del weblog (eina 'comments') a la pregunta final de debat:

Els valors en el marc escolar
Els valors en l’educació no han de ser concebuts com a elements extrínsecs que cal afegir. Més que en els continguts de l'ensenyament, els valors i les actituds són presents en totes les maneres i formes d’educar. El valors, sobretot, han de ser modulats com a processos intrínsecs, com a estàndards de comportament interioritzats que formen part de la vida de la institució i que estan presents en els aspectes més insospitats, i aparentment més banals, de la tasca diària dels seus membres: el tracte, les actituds, els hàbits, la manera de plantejar els problemes, etc.Una educació en valors a l'escola significa un canvi en la manera d'abordar els problemes de l'aula, els processos d'aprenentatge, els objectius de l'ensenyament i la regulació de les relacions interpersonals i intergrupals en els contextos educatius formals, però també no formals i informals, de l'escola. Un currículum d'educació en valors ètics adquireix el sentit autèntic en la doble transversalitat dels seus continguts: és transversal perquè afecta el conjunt de les àrees curriculars, i també ho és perquè afecta els tres tipus de continguts d'aprenentatge, els que permeten conèixer, els d'aprendre a aprendre i fer, i els d'aprendre a viure junts i a ser. Calen espais i temps escolars per dur a terme simulacions de conflictes, clarificació de valors, socialització orientada a la convivència, discussió de dilemes morals, aprenentatge d'habilitats socials i per al diàleg, etc. S'ha de promoure una perspectiva integral i sistemàtica de l'educació en valors, de manera que aquest tipus d'educació s'integri al currículum escolar, a la tasca quotidiana del professorat i que tingui en compte igualment i incideixi en els àmbits no formals i informals. Cal integrar en el projecte educatiu de centre el conjunt de criteris, accions i orientacions que permetin establir les condicions que faciliten un aprenentatge òptim en la gestió de la informació, l'elaboració de coneixements i la construcció de valors ètics. En aquest sentit, és necessari, a nivell de centre, identificar aquests valors i consensuar com s’han d’entendre per poder treballar-los com a projecte comú de centre. Cal treballar-ho d'una manera col·lectiva. És important que els pares, en fer l’elecció de centre educatiu per als seus fills, puguin conèixer el treball en valors que es durà a terme i, a més, és necessari que a partir d’aquest moment s’hi impliquin. Els valors en el centre s'han de "viure racionalment i emocionalment" en tot moment i, per coherència, cal que hi hagi un treball previ, perquè el professorat s'hi identifiqui i acordi treballar-los en una mateixa línia. Quan es treballa en un centre s'ha de "creure" en el projecte educatiu, en l'ideari, perquè si no hi creiem no podem reproduir uns valors compartits i consensuats. Cal insistir en la conveniència d’oferir recursos metodològics al professorat, a través d'accions de formació inicial i permanent, i cal promoure una política de personal compromesa en la millora del seu desenvolupament professional.

Pregunta pel debat:
Podem treballar els valors dins una societat multicultural, que a més està marcada per la inmediatessa que aporten les tecnologies de la informació i comunicació (TV, Internet, cinema...)?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home